TRUMP-TRAGEDIN: Våldets bakslag för högern

Publicerades den 8 jan 2021
Det oacceptabla intrånget i Kapitolium är ett stort bakslag för alla som företräder en fredlig, frihetlig höger. Vilka var upprorsmakarna? Vilka krafter har lett fram till denna situation - och vad riskerar konsekvenserna av detta angrepp bli?
Dessa frågor tar jag upp i veckans video.
STÖTTA MIN VIDEOPRODUKTION:
----------------------------------------------------
🥇 Stöd mig via Patreon:
www.patreon.com/HenrikJonsson
📞 Stöd mig via Swish: 1234 12 75 02
🅿 Stöd mig via PayPal: henrik@henrikjonsson.com
FÖLJ MITT VECKOBREV:
💌 mailchi.mp/7f8b9bed9375/henrik
Innehållsförteckning:
00:00 - Intro
01:40 - Trump-tragedin
04:35 - Konflikten i Kapitolium
07:45 - Polariseringens rötter
11:00 - Våldets kontraproduktivitet
KÄLL-LÄNKAR:
-------------
BBC om oroligheterna:
www.bbc.com/news/55572805
Washington Times rättelse:
www.washingtontimes.com/news/2021/jan/6/xrvision-firm-claims-antifa-infiltrated-protesters/
Reuters faktakoll:
www.reuters.com/article/uk-factcheck-protester-capitol-antifa-qa-idUSKBN29C0BP?edition-redirect=in

Kommentarer

  • Du har nästan allt klart för dig men du måste ha missat det faktum att även vänsterextremister blev gripna av polis och har erkänt sitt deltagande och uppvigling inne i Capitolium då det finns videobevisning bla i samband med dödsskjutningen av kvinnan, så du har fel i att det är konspirationsteorier att säga att vänsterextremister var delaktiga. Hela tilltaget alla dessa idioter utförde skall fördömas starkt och det gjorde enorm skada för hela västvärlden!

  • Det känns som om detta var alldeles för perfekt, och nu har det ju framkommit att det var planerat i förväg så skylla på Trumps tal är ju fel eftersom dom redan hade börjat "storma" capitolium innan han ens pratat klart. Men helt klart är att vänster mjölkar detta till max, det var långt mer stormning under sommaren som Demokraterna var helt ok med och dessutom hjälpte till med pengar för för att betala borgen för upploppsmakare.

  • En video från Henrik som, för mig, ter sig annorlunda från hans andra videos. Min tes är att Henrik fått högerstämpeln (vilket inte är fel per se) på sig och allt fler högeranhängare nu når denna kanal med sina åsikter osv. Att Henrik, för att undvika att få stämpeln som alt-höger förespråkare, måste ändra sin retorik och ställa vissa krav på sina tittare, samt ge perspektiv på en laddad politisk händelse. Tankar/åsikter?

  • Det VAR för övrigt BLM och Antifa människor bland Trump anhängarna i DC, det vet vi till 100%, men dom var antagligen där för att de ville vara en del av kaoset, dom är anarkister, the enemy of my enemy is my friend... www.newsweek.com/john-sullivan-capitol-attack-leftwing-antifa-1561898

  • Utför man valfusk och har en mainstream media som hjälper till... då får man stå sitt kast... jag är förvånad över hur milt det gick till i Washington DC!

  • Emo spelet Dishonored. Det är ju ett bra spel.

  • Goodbye amerika 🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  • Liberarian som i Ron Paul eller som i Molyneux?

  • FARLIGT !!!! ALLA MODERNA VACCINATIONER MOT COVID OCH ANDRA SJUKDOMAR GIFT MED NANOCHIPS SE PATENT 060606. NÄR VILJAN VACCINERAS SÄTTER DET ORDET PAUSIA DEN HELIGA HÄSTEN. BIOMETRI. LASER. BARCODE 666 PÅ FRONT DATOR '' BEAST '' I BRUCELLI. LÄS BIBELEN FÖR APOCALYPS. När man skickar biometriska data till ett BIO-pass, ID-KORT ​​eller ett körkort kan en person i hemlighet bränna ut en laser i pannan med ett foto av ett ansikte med ett QR CODE 666-nummer. Detta görs så att kamerorna omedelbart identifierar dig som QR-koder på en smartphone. efter detta börjar människor bli sjuka fysiskt och demoniska i kyrkan eller uthärda PSITEROR, det vill säga att lyssna på röster i huvudet, etc. även om du inte gav en etikett så går dina biodaner till datorn under namnet '' BEAST '' i Bryssel, alla som kommer in i datorn avpersonifieras NAMN från GUD och får ett personligt 18-siffrigt NAMN från SATAN, det vill säga in i datorn det odjur du registreras i boken om den döda registreringen i HELVETE !!!! Om du har accepterat biometri och vill rapportera måste du skriva en ansökan om avslag från BIO-PASSPORT. GÅ TILL ANSLUTNINGEN AV ORTHODOX-KYRKAN. BRÄN PASS OCH ANVÄND ALDRIG DET. PRÄSTEN SOM HAR BIOPASSPORT ELLER ERKÄNNANDE - Välsignad mottagning och led allt för helvete !!!!! HUR MAN ÖVERLEVER? KRISTNA DÖDER FRÅN STADER RUNDT PÅ deras LAND. SE EXORCIST VASILY NOVIKOV. VERA NYHETSKANAL 77. FILMSPRUT GALINA TSAREVA. Rysk ängel YOUNG VYACHESLAV.

  • Du glömmer en viktig punkt, Demokraterna är inte vänster. I många av dina videor är det inte heller vänstern som är problemet (även fast du får det att låta som det), utan neoliberalismen, populariserat av Reagan och Thatcher (även Socialdemokraterna kan idag sägas tillhöra en sådan ideologi). Den auktoritära vänstern finns knappt i USAs mainstream politik.

    • Samt jag antar att du är höger libertarian, mindre stat med marknads frihet, att du då stör dig på dom stora företagens skift i politik är inget du ska störa dig på, samt hur dom tystar ner högerprofiler såsom Trump.

  • Vänsteråsikter är en mental störning. Den som stöder biden är en förrädare mot västvärlden och skall straffas som en sådan. Vänstern saknar existe ns be rättigande

  • Allt annat olika så påminner det om hur Mats Hinze "förstörde" för Frihetsfronten/Tritnaha. Å andra sidan var de ändå bara en värmestuga för moderater som inte vågade driva frågorna i sitt eget parti, så det var inte mycket av värde som gick förlorat.

  • Fantastiskt hur trumps fenomenalt destruktiva period avfiras med ett litet tantrum mot vänstern. Jag hopps att Henrik förstår att han han aldrig kommer tas seriöst av någon annan än nån som har sorgliga gamer-tatueringar och chipstuttar

  • Högern vill inte lösa alla dessa problem Henrik gnäller på. De vill PROFITERA på dem

  • Klokt och riktigt .TACK!!!

  • Tja, Henrik har lutat kraftigt åt vänster. Hur förklarar Henrik detta. www.friatider.se/har-atalas-aftonbladets-sanningsvittne-john-26-upploppen-i-kapitolium

  • Trams. Mitt stöd för dig har upphört. Åtal har redan väckts mot en känd BLM aktivist.

  • Inga vänster-aktivister i protesterna....de är inte så smarta som du verkar tro... kolla lite mer nästa gång eller vänta med för säkra påståenden, finns nu flera fall dokumentarade och många vittnesmåll, några av dem organiserade t o m protester samma dag i DC och de talas om att de hade BLM-bussar där. John Sullivan/Jayden X blev arresterrad av FBI Läs mer om denna vänsteraktivst här federalinquirer.com/utah-activist-john-sullivan-organized-antifa-protest-near-us-capitol-before-it-was-stormed-tweeted-about-blm-buses-in-dc-on-the-6th/ och mer om denna Trump-hatare här www.epochtimes.se/Bade-Trump--och-BLM-anhangare-deltog-i-stormningen-av-Kapitolium

    • Han sa ju att de inte va det

  • Ja! Du är naiv! Du kan inte ånna vilka krafter som ligger bakom det som händer i USA.

  • intressant att det blev såpass många dislikes på denna video. Undrar om det är högermuppar eller vänsternissar som blev ledsna.

  • Antifa finns bara för att motverka fascism.. Tänk på det.

  • Vi som har argumenterat emot extremhögern sedan Sverigedemokraterna kom in i riksdagen har fått känna på extremhögerns hat, hot och våld i minst ett decennium. Det som hände vid Kapitolium är vardag för oss. Journalister vittnar om att man undviker att skriva om Sverigedemokraterna, därför att man får motta så många hot. Har ni glömt alla flyktingförläggningar som brann ner? Enligt polisen så uppstod 1/3 av bränderna inifrån, d.v.s. på grund av antingen olyckor eller att någon boende medvetet hade satt brand på något i lokalen. 2/3 av bränderna var konstaterade attacker utifrån där man inte kunnat identifiera någon misstänkt gärningsman. Det här är terrorism enligt FN:s definition, eftersom syftet var att injaka fruktan i befolkningsgrupp och/eller att påverka politiska beslut. Extremhögern genomförde protestaktioner utanför ett antal av de flyktingboenden som brann ner, men det går inte att bevisa att det var de som var skyldiga. Flyktingboenden brann över hela landet. Hur många Bengt 53 som har knutit näven i fickan och tröttnat, fått i sig för många groggar och sedan tänt eld på ett flyktingboende kan det finnas? Det vore en väldigt långsökt förklaring. Ted Ekeroth, som var ett av Sverigedemokraternas toppnamn, satt och la ut adresser till dessa flyktingboenden som sen, av en ren slump, brann ner. Kom igen, detta var organiserat. Det finns ingen annan rimlig förklaring. Alldeles oavsett så rör det sig fortfarande om terrorbrott och alldeles oavsett så var det högst sannolikt högerextremister som utförde angreppen. I min stad så demonstrerade NMR utanför kommunfullmäktige och stämningen var så hotfull att polisen fick eskortera politikerna ut genom bakvägen, därför att de bedömde att det fanns en hotbild mot politikerna. Jag själv har fått motta rena dödshot, fått min port sönderslagen och jag känner folk som har blivit misshandlade, haft bilar som förföljer dem osv. Som sagt, det här har varit verklighet för oss som har argumenterat emot extremhögern i minst ett decennium. Bättre har det inte blivit av att extremhögerns apologeter, ofta lokaliserade i borgerliga partier eller på ledarsidor i Sveriges största tidningar, ursäktar detta hat och dessa hot och låtsas som om det är en fråga om yttrandefrihet. Först när extremhögern stormar Kapitolium i världens mäktigaste land så öppnar Henrik Jönsson med fler truten. Var har ni varit under de andra 10 åren? Fast enligt personer som Ivar Arpi så rörde det sig ju bara om några ungdomar i mjukisbyxor. Som sagt, extremhögerns apologeter. Jag blir ärligt talat förbannat less på den här flatheten. Högern pratar om att det daltas med brottslingar, men att dalta med extremhögern går tydligen alldeles utmärkt. Högern är bara intresserad av demokratifrågor när det gagnar dem själva. Annars är det dödstyst.

    • Ni förtjänar allt ni får förvisso, men du ljuger givetvis, som vänstern alltid gör. Det är NI Som är demokratins och yttrandefrihetens fiender, NI som alltid bränner, vandaliserar och använder våld. Du har inte varit utsatt för NÅGONTING, du ljuger som ni alltid gör, då ni inbillar er att ni får "sympati" Lägg upp källor som stöder dina vanföreställningar eller erkänn att du som alla socialister, international såväl som national, ljuger.

  • Jag undrar lite hur du ställer dig till "icke-våldsprincipen". Hur du ser på självförsvar? När får man utöva självförsvar i form av våld? Är det någon gång, även att du säger att våld aldrig ska utövas, rätt i självförsvar att göra det? Att slå tillbaka mot en förtryckande stat i självförsvar, kan det någon gång vara rätt? Är det när staten, med hjälp av exempelvis byråkrater eller stora multinationella företag går i total klinch med en stor del av befolkningen? Allt kokar ner till om den demokratiska processen är korrekt? Fyra personer i ett rum bestämmer tillsammans att de ska ta den femtes resurser, med ett demokratiskt beslut i ryggen.. De är ju trots allt i majoritet? Jag ursäktar inte något alls här, är inte så insatt i hur gångarna går i USA, men så mycket förstår jag att en jättestor del skriker på skyhög beskattning för dem som har mer än andra, och en jättestor del skriker på andra sidan att staten förtrycker dem med både lagstiftning, regleringar och högre skatter. Så, vid vilken procentuell beskattning får man agera i självförsvar? Så, vid vilka regleringar får man slå tillbaka i självförvar? ..Om alls? Ska man tvinga sig själv att leva i fångenskap (oavsett hur man själv definierar det) bara för att det är det moraliskt rätta att göra? "Att vara den större mannen" Önskar att dessa filosofiska tankebanor skulle få ta mer plats i allas tankar. Kräver det inte av dig Henrik att du varken svara på detta, än mindre gör ett klipp om det. Men jag hade älskat att höra ett samtal mellan olika "libertarianer" i dessa frågor. Vet inte helt säkert vart jag står själv, men är verkligen nyfiken. :) Tack för alla dina välproducerade videos!

    • Mycket bra frågor! Detta borde du svara på Jönsson!

  • Bra förklarat, Jönsson!

  • Kan inte låta bli. Du är naiv. USA är ett gigantiskt Hollywood!

  • Jag tror du har fel Henrik. Det som skedde i Kapitolium är ett skådespel. Detta var planlagt och inget annat. Att du som verkar ha ett högre IQ än snittet kan tro att det går att ”storma” Kapitolium” är för mig en gåta. Driver du med mig?

    • Tror trump planerat det och köpt poliserna där?

  • för min egen del så skulle det vara en ära att leva under skuggan av colossus/guardian.

  • epochtimes.se/Black-Lives-Matter-aktivist-atalas-efter-stormningen-av-Kapitolium?fbclid=IwAR1XRJsMlh4WoU41Xba7gQA6zfWTyI0tA7jgxWrALfhBx0Lb-ivnRPTSrCo

  • Nu blir du snart avstängd Henrik. Jag får inga aviseringar längre och din kanal syns inte i mitt YT-flöde. Stöttar man inte vänstern så är man samhällets fiende nummer 1, hävdar etablissemanget. Dessutom påstår de vänsterblivna att rasistiska ord är våld.

    • Rasism är väl inget trevligt?

  • En av de bästa analyser av det som hände. Henrik, kan du inte ta med Ronie Berggren i något samtal?

  • Tidningarna skriver väldigt kränkande kastar varför blir dom aldrig avstängda?

  • Problemet är när ena sidan hela tiden blir förtryckt och tillbakahållen. Då växer ilskan!!

  • NÅGOT SOM BORDE INTRESSERA VAR OCH EN SOM HAR SITT LIV KÄRT: senewss.info/slow/isvKbdiKh53TZao/video

  • The 2 strongest weapon against global Deep State, is trade blockade and liberation / education of the population. So Just for to know were drain the swamp will end up before it´s over and how the last battle will be.... SKÅNE is by world public opinion an old sovereign country that now is occupied by Sweden .Sweden is only 35% self-sufficient in food and SKÅNE produce about 50% of that. SKÅNE constitution is a real democratic system. ( the type were elite, political and administration are forced to protect and follow the individuals choices, rights and assets....instead of be a corrupt, superior cancer on them.) SKÅNE flag ( red with a yellow cross) is the worlds oldest country flag.

  • 10/11-20 var momentumdagen då pendeln svängde och nu är det verklighet, mänskliga rättigheter och riktig demokrati som börjat styra den ekomiska och geopolitiska utvecklingen i världen....Detta då den kriminella korruptionen som Svenska staten, djupa staten, globala underrättelse kollektivet, Akademia, MSM och Wallenberg-sfären styrt åt Eliten med, NU ÄR BRUTEN. Sverige gör bäst i att öppet börja fundera på och bestämma sig för vilken typ av samhälle man vill leva i efter den kris som snart kommer.... Kolla in:senewss.info/slow/ga-Xis5yi53QpKI/video och njut av varje guldvågsvägt ord, när insiktens pollett ramlar ner......och

  • Det är antifa anhängare som stormade. Kolla min kanal Vakna Sverige. Löfven är dömd till 30 års fängelse för lansering av 5G o brott mot mänskligheten!

  • Borsta tänder mkt vkt

  • SEnewss e allt för märkligt. Såg din video i lördags o fick notis exakt nu att du laddat upp. Skumt :/ har koll på att du laddar upp på lördagar kl 8 :)

  • insåg just att youtube hade slutat flika in dina videos bland mina rekommendationer, så har missat de 6 senaste lol :P

  • Tja , det är klart att Strandhällsvänstern kan döma både moderater och SD och Trump och hans 80 miljoner väljare baserat på att ca 200 personer betedde sig som idioter när dom tog sig in i kongressen. Men frågan är om Strandhäll & co verkligen vill och bör gå den vägen? Tycker dom verkligen att man ska döma miljontals människor utifrån vad några hundra människor har gjort.? Hmm, jag minns inte exakt , men jag har för mig att det var 300 svenska muslimer som anslöt sig till IS... 😊

  • Jag skulle vilja se de flesta republikaner portade från twitter, fb mfl men tyvärr är det ”fel”. Aktuella företag har givetvis rätt att göra som de vill. De har ju växt och frodats av kapitalismens kraft och det ironiska är ju att republikanerna som är så förtjusta i den fria marknaden nu vill in och reglera den. Hyckleri på sån hög nivå att man inte vet var man ska ta vägen. Man ser bara problemen när det drabbar en själv. Trump och alla som håller honom bakom ryggen är livsfarliga inklusive galningarna med miljoner följare på youtube, Instagram mm. Att du Henrik inte fokuserar lite mer på det säger en hel del om din agenda.

    • @Henrik Nilsson Ja, jag är konsekvent. Jag tycker att det är fel av twitter att blocka Trump när dom inte blockar iranska mullor och ledare i kinas kommunistiska parti. Till skillnad från dessa är Trump demokratiskt vald. Och detta tycker jag samtidigt som hag tycker att Trump är en narcissistisk idiot som alltför ofta beter sig som en 7 åring- samtudigt som han till stora delar driver en bra politik. Som du ser , hur konsekvent som helst 🙂

    • @psychoweasel Läs igen. Jag skriver att det är fel att blockera Trump. Att inte få vara på någon på dessa plattformar blir i praktiken en begränsning av yttrandefrihet vilket inte är något som jag förespråkar. Däremot anser jag förstås att vi är "better off" utan honom och många av hans kollegor som är kroniska lögnare. Ditt exempel angående ica-handlaren däremot är 1. helt felaktigt eftersom det olagligt och 2. en jävla skillnad. Om du inte begriper det undrar jag hur det står till med ditt förstånd. Faktum är att det finns en uppsjö med republikanska youtube-profiler som tycker det är helt ok för ica-handlaren att uppföra sig så men när twitter blockerar en fullständigt galen diktatorliknande president - då jävlar tycker de att det går för långt. I detta fallet är jag konsekvent till skillnad från hur du försöker få mig att framstå. Är du?

    • Jovisst, har twitter rätt att välja bort Trump som kund. Vare sig mer eller mindre än vad ICA-handlaren har rätt att välja bort exempelvis romer som kunder. Gillar du fortfarande "företags rätt att göra som dom vill"...?

  • Dina kompisar Dave Rubin och Ben Shapiro rider ut till trumpens försvar! 😊

  • Tack för ännu en tankeväckande video, Henrik! Har du möjligtvis planerat att göra en video om turerna kring eventuellt valfusk i presidentvalet i USA, som ju dessa händelser du talar om i videon är djupt sammankopplade med?

  • Antifa står för våldet. Inte ALLT våld, men större delen.

  • Jag skulle aldrig skriva eller göra ett webavsnitt om vad som hänt där jag drar några slutgiltiga slutsatser innan alla kort ligger på bordet. Det lutar åt att det hela var antifa/blm infiltrerat och att vakter både släppt in och vinkat in dem. Trumps "aproval" ökade från 43% till 49% efter det våldsamma bakslaget. (Jämfört med hur det sett ut under alla BLM upplopp var MAGA manifestationen lika händelserik som att se färg torka) Sen kan man kanske fundera på om det var demokrater eller folk på Trumps sida som instruerat vakter om att släppa in dem. Båda kan nämligen tjäna på händelsen som gör att de kan spela ut helt andra kort framöver. Som det ser ut just exakt nu idag när jag skriver mitt inlägg så har denna händelse utlöst en rad andra händelser som gjort att presidenten fått en legitim anledning till att utlysa emergency declaration i district of Columbia utan att behöva riskera att bli ifrågasatt som någon slags diktator. Hur kommer det sej att Mike Pompeo ser ut att roligt medan t ex Nancy Pelosi ser ut att ha panik? Borde inte Nancy fira och vara glad?

  • Det går fort nu, Ron Paul avstängd från Facebook. Undrar vad alla Trump-supportar som blir tystade, förnedrade och förlorar sina jobb kommer hitta på.... Jag tror blm/afa terrorn har varit planerad/sanktionerad som ett sätt att demoralisera högern på samma sätt som när biden själv sa att "man satt upp det mest omfattande röstfusket i histioren" . Det var inte alls ngn felsägning, utan demoralisering. Att så många är så ok med vad som pågår.... vi går mot dystra tider.

  • Jag tror inte bakslaget är så stort för den politiska högern, utan knappt märkbart faktiskt. De flesta inser att det var vettvillingar, inte vanliga borgerligt röstande människor som stormade Capitolium.

  • Tjena. Jag undrar bara varför inte Sveriges regering inte ser vad deras politik gör mot Sverige?

    • Tjena. Det ser dom. Dom må vara både korkade och elaka och till och med naiva, men dom är inte blinda.

  • Våld är absolut inget grepp för att visa sitt missnöje eller att väcka opposition. Håller fullständigt med dig!!

  • Här är en artikel som fastslår att 98% av nätjättarnas kampanjstöd gick till Demokraterna. Notera medias generella ointresse att problematisera incitament såväl som kapacitet att påverka det demokratiska ramverket - sidorna slåss på helt olika villkor nu, och framöver. www.cnbc.com/2020/11/02/tech-billionaire-2020-election-donations-final-tally.html

  • senewss.info/slow/iM2mm8maosTIepk/video

  • Snälla lyssna och send vidare senewss.info/slow/lJmWqNd4r67HoK4/video

  • Jag måste få säga att jag upplever att kvaliteten på dina videor verkligen har ökat sista tiden. Du lyfter perspektiv som jag inte hört andra lyfta. Din framgång kommer att vara välförtjänt.

  • Antifa deltog också, en medlem erkände det www.theepochtimes.com/video-trump-supporters-stop-antifa-from-breaking-into-capitol_3649380.html?

  • spot on. tack

  • Det är som vanligt en liten klick av aktivister, oavsett vilket läger de tillhör, som förstör för den stora massan! Och Annika Strandhäll skall icke yttra sig så som hennes parti, i samklang med de andra ingredienserna i den rödgrönblåa sörjan, förgripit sig på Sverige med total maktfullkomlighet. Hon tillhör det skickt av människor som verkligen inte tror på demokrati och yttrandefrihet. Det är skrämmande hur Strandhäll och hennes gelikar behandlat delar av oppositionen och därmed en stor del av befolkningen i Sverige. 2022- RÖSTA RÄTT - INTE RÖTT!

  • Jag tycker inte stormningen av Kapitolium kan tas som något seriöst försök att ta makten. Alla vet att amerikaner sitter på en massa vapen om de nu skulle försöka med något på riktigt.

  • HÄR --- HÖR OCH LÄR MYCKET NOGA: senewss.info/slow/opTHi8J5g92onqo/video

  • Jag tycker du Henrik Jönsson inte ger en helt rättvis bild av det som hände i kapitolium. Fast jag förstår att du gör den vinklingen då du inte vill bli avstängd från SEnewss. Men detta var väl ändå ett lite väl desperat försök. Självklart fanns även vissa Trumpsupporters med i attacken mot kapitolium, men det var en hel del Antifaidioter där. Lyssna gärna på denna nyhetskanal: senewss.info/slow/drqUhtqYndPYksQ/video

  • senewss.info/slow/opTHi8J5g92onqo/video

  • Henrik Jönsson. Du borde inte sitta på youtube överhuvudtaget. Du borde sätta ditt namn på Valsedeln och sitta i Rosenbad för det behövs vettiga människor som kan analysera fakta och ta beslut som är rätt från både högern & vänstern..

  • Very nicely done. Terrific analyzation. It is better than anything I have seen yet from US sources. It is embarrassing for us that are not leftists. Mainstream media is absolutely savage toward the few broken windows done by people that were invited into the US Capitol building. A 35 year old woman was shot for climbing through a window, with no weapon either.

  • Grym som vanligt Henrik! 👌

  • Æ

  • Varför försöker du flytta fokus till någon grå massa du kallar vänstern och påstår att de är värre? Jag är ingen historiker men att det skulle vara en självklar sanningen är ju inte rimligt och inte sansat av dig. Skärpning om du nu tycker dig stå för fakta, håll dig till ämnet!

  • Kanske lite naivt att tro att allt är rena tillfälligheter, med tanke på vad vi vet om hur och när de kom in i byggnaden, samt vilka som var där utöver Trumpsupporters. www.canyon-news.com/john-sullivan-detained-after-riot-in-washington/139872

  • Detta är början på slutet för den konservativa högern i USA och Europa, vänstern kommer utnyttja denna katastrof till 100%, det är kört.....

  • Det var ett väldans liv för...ingenting. Biden-anhängarna har bränt ner städer, dödat oskyldiga barn etc under ett par års tid. Ingen gjorde något. Trump-anhängarna GICK in i maktens korridorer, dvs dom visar sitt missnöje med den riktiga eliten. Vänstern vrålar sig hesa😂 Snacka om att inte fatta vilka man stöttar.

  • Det var väldigt onödigt att gå bärskärkargång i kapitolium.

  • ”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

  • Det här var mitt i prick 👍

  • riggat för att sätta åt o stänga ner T

  • Fan heller att de vänsterblivna ska få makt över oss i decennier. Likställer du några muppar som står o hänger med de som bränner och mördar? Detta kommer utnyttjas av fascist democrats som riksdagsbranden ja. Sköts nån ihjäl när vänstern bränner o dödar? Men högern skjuts när de begår intrång

  • hahaha mellanmjölk

  • Stämmer ju dock inte helt detta. Fanns minst en prominent Antifa-ledare som sprang runt inne i Capitolium och uppmanade att bränna ner saker. Sen hur många fler det var och vilken roll de spelade återstår att se.

    • @Jonas Fransson var hittar jag dem?

    • @snuffeldjuret Eh, ja. Flera videos.

    • finns det "bevis" på att han uppmanade att bränna ner saker?

  • Fan, man blir besviken när typ 70% av kommentarerna på den här supervassa analysen är helt efterblivna. Man börjar nästan tro att den vettiga högern som inte hänfaller till idiotiska konspirationsteorier är i minoritet. Som Robert Downey jr. sa i Tropic Thunder: never go full retard

    • Håller helt med, men skulle säga att andelen är mycket större än så. Det är väldigt mycket fingerpekande och väldigt lite eget ansvar och självinsikt. Tragiskt nästan, folk verkar helt insnöade i sin egna världsbild, utan varken vilja eller förnuft att utmana den. Ett öppet och flexibelt sinne är något vi alla bör sträva efter, och som i slutändan kommer leda till en mer nyanserad och effektiv debatt, men framför allt till en sund utveckling av samhället.

  • Schamaner har tagit sig in i världsdemokratins mekka! :-) De som idag kritiserar vad som hänt i Washington bör inse att Förenta Staterna tillkom genom civil olydnad.

  • Det är inte första gången Capitolium stormas. 2018 gjorde womens march detsamma. Konstigt att det är OK när vissa gör det.

    • Källa på det? Verkar inte stå något om det här iaf: en.m.wikipedia.org/wiki/2017_Women%27s_March

  • Miljontals personer går nu över till Parler och Gab, vanskligt att bygga upp en kanal på en sajt där man när som helst kan stängas ned. Henrik starta upp något på dessa platser vidsidan om you tube

  • Ytterligare en tydlig, informativ och balanserad video. Tack Henrik!

  • Det du säger blir bara sant om man kuvar sig och låter MSM styra narrativet. Då kan denna händelse användas för att kontrollera Högern. Alternativet är kamp. Ledsen Henrik men du pratar som en slav.

  • Du har fel info gå till Simon Parkes eller Robert David Steel,

  • 11:05 Jag måste dock invända mot det stycket. Faktum är att vänstern redan har ett järngrepp om samhället, sedan över 50 år tillbaka så därför behöver dom inga "argument", för att behålla järngreppet 50 år till om de så önskar. Det är numera bara en fråga om vilka som har makten och inte vilka som har rätt i sak. Denna stormning kan egentligen ses som en historisk parentes, när man jämför med vänstervåldet som står för 95% av det politiska våldet. Den fungerar som mest som en ursäkt, för en makthavare som inte behöver några ursäkter för att utöva sin makt. Jag kan hålla med om att man inom högern måste vara bättre och ta "the higher ground" som det heter på engelska. Problemet är bara att det inte spelar så stor roll, när man spelar enligt helt olika regler. Har inte högern dålig optik, så hittar vänstern bara på något annat, därav att dom egentligen inte behöver några "argument" som denna stormningen. Man kan säga att stormningen i sig är en logisk konsekvens, av redan flera decennier av statligt sanktionerat vänstervåld som fått pågå fritt utan påföljder. Ska man analysera detta utifrån ett logiskt perspektiv, så är det vänstern som har provocerat fram denna reaktion, genom dess organiserade brottslighet och maktutövande. Dom har omöjliggjort en civiliserad debatt och ett reellt folkstyre, så till den grad att våld blir den sista utvägen. Jag tycker inte att man ska behöva göra så här men då blir ju den oundvikliga frågan; Hur hade det inte kunnat bli så här? Repressionen mot högern är ju redan planerad och förutbestämd, sedan flera år tillbaka.

  • Jag poppar popcorn..mmmm smaskens☝🏽🥴

  • Snälla Henrik börja inte du med o använda frasen "ta avstånd ifrån". Snälla inte du med!!!!!

  • Tyvärr var Jon Schaffer från Iced Earth, ett av mina favorit band med i upploppet.

  • senewss.info/slow/rcyzY7SUld_Kn9Q/video

  • Idag Söndag: Agenda i TV2 : Galningarna som bryter sig in i kongressen kallas för "mobb", ett ovanligt och starkt ord i statsvisiononen. Jag kan inte påminna mig om detta ord har använts om de BLM - "grupperingar" som brännande, misshandlande och dödande samt aktivt plundrande dragit igenom USA:s städer förra sommaren/hösten. Kan ni?

    • Så ingen dödade plundrade och misshandlade i stormningen av kongressen?

  • Det största problemet som kommer till följd av detta är att alla som är höger om Lenin förr eller senare kommer att deplattformeras från de etablerade plattformarna (SEnewss, Facebook, Twitter) och just nu har Silicon Valley jättarna gått ihop för att deplatformera den konkurerande plattformen Parler (twitterliknande plattform fast med mindre censur, de tillåter det mesta så länge de inte bryter mot Amerikansk lag i princip), deras app har tagits bort från google play store, Apple appstore och inatt kommer de tydligen att bli sparkade från Amazons hostingtjänst. Tech jättarna tar sig alldeles för stora friheter när det gäller yttrandefrihet och att lägga sig i val genom att t.ex. blockera nyheter som kan verka negativa mot den kandidat de föredrar (se Hunter Biden's laptop)

    • @Martin Det är den värld vi får utan Trump. Bättre att göra motstånd mot dem att än bara ge sig fången till regimer som hatar en.

    • @Björn Larsson Inbördeskrig i USA är nig det sista jag vill ha, om de är svaga så kommer någon annan bli den dominerande internationella stormakten, det kommer vara Ryssland eller mer troligt Kina, och det blir ingen rolig värld att leva i.

    • Det hade de gjort ändå. Nu råkar de ljug om det här för att stänga ned internet, betalningstjänster och servertjänster för alla som inte hyllar valfuskregimen, och har redan inlett massarresteringar. Hoppet står till att de över 70 000 000 amerikaner som röstade på Trump NU tar till våld mot sina anti-demokratiska förtryckare. Venezuela visar att det bara blir svårare för varje dag.

  • Varför tala så väl om demokrati? Majoritetens diktatur går stick i stäv med idén om individens frihet.

    • @snuffeldjuret Haha det var en kritik, inte en sammanställning? Så korkat. Du kan såklart inte kritisera något du inte förstår dig på. Nej, jag ser direkt vad problemet är här. Vissa är helt enkelt inte kapabla till logiskt resonemang. Det är inte för alla. Helt klart.

    • @nix pix "Det var inte ens ett bra försök till en sammanställning av vad jag sagt." Det var inte ett försök till en sammanställning, det var kritik mot ditt resonemang. "Läs artikeln" Gjorde det och var inte imponerad av det som stod. Ser du ironin i att försöka hoppa på någon annan för att inte ha unika tankar samtidigt som du själv hänvisar till någon annans tankar? ;) "Du valde den oärliga, otrevliga och barnsliga vägen" Jag brukar följa tonen hos den jag besvarar, så om du inte gillar den tonen bör du inte anta den själv. "Ställ inte frågor om du inte kan hantera svaren eller bete dig som en vuxen individ." Du inser hur passande det hade varit för mig att säga detta till dig? Jag ställer inte dessa frågor för att jag vill ha svar från dig, utan för att du ska få möjlighet att reflektera över dina tankar och ditt beteende. Så bemöda dig inte att skriva ner något, jag kommer inte att läsa det i alla fall.

    • @snuffeldjuret Perfekt inställd enligt min smak? Det var inte ens ett bra försök till en sammanställning av vad jag sagt. Läs artikeln, dina tankar är inte unika, inte speciellt genomtänkta och inte obesvarade. Mage? Du valde den oärliga, otrevliga och barnsliga vägen. Ställ inte frågor om du inte kan hantera svaren eller bete dig som en vuxen individ.

    • @nix pix att du har mage att snacka om ärlighet när du dissar demokrati som koncept bara för att en speciell demokrati inte är perfekt inställd enligt din smak. Kalla det krigsherre eller ej, någon kommer sitta på starkast militär och det kommer vara den som bestämmer. "Men är du egentligen intresserad av moralen eller logiken här? Nej, du ville bara skita lite på de som har andra idéer än dina eller hur? Trist." Igen, att du har mage att säga detta samtidigt som du kallar mig oärlig. Trist. Av alla människor i världen att prata med om dessa saker är nog du bland de sista jag hade valt, så hejdå.

    • @snuffeldjuret Du kan göra det i en demokrati, hittills, men du kan inte välja när du ska köpa alkohol, eller vilken sjukförsäkring du vill betala för, eller dagis, bibliotek, skola etc. Det har kollektivet bestämt att du ska betala oavsett om du vill eller inte. Marknad är förbjuden. Du hyllar idealen som inte är demokratiska i en demokrati, det är bra, för det är individens rättigheter som är de viktiga, inte kollektivets. Sa inte ett ord om revolution. Knasigt uttalande. Trist att du blev så oärlig så snabbt. Krigsherreargumentet ja, den kör alla med och är lätt att bemöta. Men är du egentligen intresserad av moralen eller logiken här? Nej, du ville bara skita lite på de som har andra idéer än dina eller hur? Trist. mises.org/library/wouldnt-warlords-take-over Var inte en NPC. Tänk själv lite och fråga dig igen om du verkligen vet att vissa problem omöjligt kan lösas utan våld. För du vill väl inte förespråka våld i onödan? Eller?

  • Eftersom demonstranterna blev välkomnade genom grindarna av polisen, och därefter kunde traska in på Kapitolium när poliserna stod längs väggen och såg på utan att ingripa, sätter jag på mig foliehatten och gissar att detta var precis vad de ville. Få det till att folk "stormade" byggnaden, att Trump uppviglade osv, för att därefter försöka få till 25e tillägget, och när inte det fungerade, riksrätt. Igen.

  • Du vinner min respekt mer och mer Henrik. Grym video kämpa på

  • Tack Henrik! Jag delar i stort sett din analys.

  • Ja man ser ju tydligt , det som vänstern har hållit på med i nästan ett år är helt okay . Men faan ta högern om dom gör samma , kan det bli tydligare än så .

  • Skulle vara fint att ha denna på engelska

  • Detta stämmer och du ljuger. Dessa tillhör vänster och inte dem som Åkte ditt för att stödja Trump. Samma scenario som i Ukraina och Vittryssland.

  • Enligt Tim Pool finns det konkret exempel på en antifa som poserade som Trump anhängare vid stormningen av Capitolium.

  • Nice to see the disinformation patrol here on the comments.

  • Du menar alltså att det våld som vi tillämpade när vi störtade marxisterna ( förra gången ) 1989 var felaktigt och du vill ta avstånd från exempelvis protesterna i Prag 1989?

  • Ni som anser att våld är en lösning när fringe-vänstern själva använder sig av det - vill ni uppnå en konstant cykel av hämndaktioner, eller har ni något som helst intresse av en långtgående stabil lösning?

    • En lösning som börjar med valfusk, massarresteringar, massiv censur, att alla oppositionella stängs av från betalningstjänster och servertjänster. "Lösning" á la Venezuela, varsågod!