TRUMP-HATET: Oförmågan att förstå sin samtid

Publicerades den 6 nov 2020
Få andra politiker hade vunnit halva folkets röster trots en pågående pandemi med hundratusentals döda, lockdowns och ekonomi i fritt fall. Trots förlusten är valresultatet ett styrkebesked för den typ av gräsrotsrörelser medierna inte klarar att förstå.
Lever vi i historiskt polariserade tider? Är valrörelsen ett underkännande av den västerländska demokratin - och mer intressant: vad säger egentligen reaktionerna om det rådande samhällsklimatet? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.

STÖTTA MIN VIDEOPRODUKTION:
----------------------------------------------------
🥇 Stöd mig via Patreon:
www.patreon.com/HenrikJonsson
📞 Stöd mig via Swish: 1234 12 75 02
🅿 Stöd mig via PayPal: henrik@henrikjonsson.com
FÖLJ MITT VECKOBREV:
💌 mailchi.mp/7f8b9bed9375/henrik
Innehållsförteckning:
00:00 - Intro
01:46 - TRUMP-HATET
04:00 - HISTORIENS SLUT
07:29 - OBEGRIPLIG OPPOSITION
13:53 - TILLFÄLLIGA ANOMALIER
17:48 - DE PROGRESSIVA MÅLEN HELGAR MEDLEN
20:40 - POLARE ELLER POLARISERING
25:11 - OUTRO

KÄLL-LÄNKAR:
-------------
Björn Wimans inre död:
www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-donald-trump-ar-den-president-som-var-varld-fortjanar/
Peter Kadhammars voodoo-samhälle:
www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/OQQm2E/vi-maste-bekampa-de-onda-andarna-innan-de-forgor-oss
Washington Post om historisk polarisering:
www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2014/01/16/our-politics-may-be-polarized-but-thats-nothing-new/

Kommentarer

  • Fantastiskt bra, Henrik. Bland det bästa jag hört. Detta var precis på pricken.

  • i got chills from your bob dylan recitation 👏👏👏

  • Demokraterna valfuskade så löjligt mycket att det är förvånande att det finns folk som tror att Biden vann.

  • Hej Henrik! Grym produktion på denna video, du prickar in många rätt. Jag tycker bara att du missar en viktig detalj. Du måste skilja på identitetsprogressiva och progressiva. De känsloargument som förs är av människor som är centrister och liberaler fast som bär en progressiv mantel utan att göra något sakpolitiskt progressivt. Den progressiva vänstern i USA står i stor utsträckning för sakpolitiska frågor och köper inte identitetsföring och signalpolitik från etablissemangdemokrater som Joe Biden och Kamala Harris. Kolla in kanaler som Secular Talk, som gästade Joe Rogans valnatt, och hans politiska analyser. Det rådande klimatet i USA lutar åt vänster OCH höger. Båda är i opposition mot det rådande politiska etablissemanget, som inte representerar någon av dem. Du får det att verka som att Demokraterna och vänstern är samma sak, men det är inte alls så. Kolla på hur lite faktisk vänsterpolitik Joe Biden kommer att införa. Det kommer vara Parisavtalet och Iran-avtalet (om det ens kommer gå efter att Trump kan ha äventyrat hela relationen med Iran) under de första veckorna. Efter det kommer Joe Biden sitta på sin röv och införa do nothing Obama-politik. Hälsningar /en socialist

  • Ett litet faktafel: Upploppen i Chicago 1968 ägde rum i samband med demokraternas konvent, då vicepresident Hubert Humphrey utsågs till partiets kandidat. Han förlorade sedermera mot Nixon, som då inledde sin första presidentperiod. Nixon omvaldes 1972, men sen gick det inget vidare...

  • Det är väl ingen (sakkunnig) som har kritiserat polariseringen? Det finns tydliga mekanismer i ett demokratiskt system som ger upphov till just detta. Se bara på vårt förra val där endast 1 litet mandat skilde mellan Alliansen och de Rödgröna. Det som har hänt i USA är något helt annat, där man inte längre bryr sig om att tolka fakta eller hänger upp tillvaron på konspirationsteorier. Det var knappast så vi fick den internationella rymdstationen...

  • Mycket klarläggande, lättförståeligt och blir svårt att toppa. Utmärkt helt enkelt.

  • Henrik Jönsson, jag förstår inte hur du har mage. Du omsätter hur många miljoner per år? Och ändå tigger du skamlöst om pengar och anser att andra ska finansiera din kanal som endast syftar till att sprida dina egna politiska åsikter för din egen skull? Helt makalöst. Du kan enkelt finansiera den här kanalen själv utan att det hade märkts på ditt bankkonto, men du anser alltså att andra ska betala för du ska kunna ha en politisk plattform. Helt makalöst.

  • Tack Henrik för ännu en intelligent och klarsynt analys om "debattklimatet". Du behövs som en motvikt mot förljugenheten. Alltid ett nöje att följa dina inlägg.

  • Kommunister och Socialister är INTE progressiva, dom är snarare motsatsen till progressiv. Kalla gärna en spade för en spade.

  • Censuren på internet handlar nog inte så mycket om att skydda några godtrogna medborgare utan mer om att den djupa staten känner att de börjar förlora greppet om befolkningen och därmed riskerar att bli avslöjade med sina fula affärer och därmed förlora kapital mm..en lång historia. De som censurerar gör det på order av personer som verkligen inte vill någons bästa eller skydda någon annan än sig själva.

  • Du har en poäng, MEN polarisering är ett stort problem. Ingen kan tänka klart när alla är upptagna med att ta sida och göra onödiga ställningstagande. Ställningstagandet får motparten att reagera likadant och de båda ödslar sin tid med att prata förbi varandra med större intresse i att hålla hårt i sin ståndpunkt än att förstå den andre. Ett ständigt skyttegravskrig. Detta är ett ännu större problem i USA, då vi svenskar sällan moraliserar politik på samma sätt (Finns givna undantag) och över lag är en mer homogen och politisk enkelspårig befolkning. För att knyta samman till videon... Det är inte bara Trumphatet som är problemet, utan också dyrkandet. Polarisering leder i längden till en dualistisk debatt och banar på så vis ny väg för identitetspolitik. I motsats riktning mot vart jag vill. Desto längre kanterna glider isär desto svårare blir det för dem att förstå varandra.

  • Det som stör mig är den oförsonliga aggressiviteten. Mest personifierad för detta i Sverige är nog före detta statsminister Fredrik Reinfeldt. Det verkligen lyste av hat i ögonen på karln varje gång SD kom på tal, vid ett tillfälle ursäktade han t.om. våld mot partiets anhängare och företrädare, vilket närmast gör Reinfeldt jämförbar med en sorts despot. säga vad man vill om Trump, men jag kan inte minnas att han gått så långt som Reinfeldt, till att uppmana till våld mot meningsmotståndare. Det blir en sorts inhemsk förlängning av den gamla ironiserande "bomba fram demokrati", i detta fall ska progressiva helt enkelt spöa fram "tolerans" hos människor med konservativa åsikter. Tidigare har denna aggressiva oförsonliga hållning mest hört hemma hos rena vänsterextremister, men nu börjar de så kallade "vänsterliberaler" gå åt samma håll.

  • Man hittar dig när man söker efter "Ivan Boring". Ibland är SEnewsss sökmotor spot on. 😂

    • hur blev det så? Har Henrik pratat fläskmässa i Grimeton?

  • Instämmer. Förutom att miljöpartister ÄR bakom flötet och lever i en fantasivärld.

  • Trump far med osanningar oftare än någon annan ledare vi sett i väst inklusive Berlusconi och har flera gånger agerat rasistiskt, inte nationalistiskt. Räcker inte det som skäl till Trumphatet? (Berättelsen om hur progressiva missförstår en rörelse är intressant, men ibland är en cigarr bara en cigarr.)

  • humoristisk Biden kritik från vänster vilken verkligen svider kan jag rekommendera Jimmy Dore Show.

  • För att citera Freudian Slip Production: " "Hög igenkänningsfaktor", Aftonbladet " Tackor, bockar, delar.

  • gott program!

  • Så klok kille som hotar hela demokratin genom att försöka ändra valresultatet. Wow! Skiter i höger eller vänster men den där grabben ska fan inte va president.

    • The biggest gain for Trump he has created a movement no one can take away from him it will grow stronger in the western world as well

  • 10:11

  • Jag tror du har fel 12:10. Många på vänstern hade nog hoppats att Trump skulle bete sig en normal högerpresident, e.g. Bush/Reagan.

  • "Wimans tårar". Stiligt!

  • Biden har inte vunnit, med alla bevis på valfusk och alla vittnen som finns så är chansen ganska stor att flera delstater svänger tillbaka till Trump.

  • Accept it or not the election is RIGGED! Obama 1st used the system in Florida i his 2012 election. They were originally built for military purposes, but Obama and the CIA modified them for use i elections. The U.S. has used them in other countries to rig their elections too. General Mclnernhy told Steve Bannon the systems haven´t been effective in their elections. The General said these system were the reason Dems were sure Hillary would win, but ´´something´´ unexpected went wrong in 2016. Trump got elected when the systems failed. Dems thought they´d fixed what went wrong in 2016, cuz they were sure Biden and all Dems would have a blue wave, but they calculated the systems based on the highest number of votes Obama ever received, not thinking Trump would surpass Obama´s totals. Dems realized the system wasn´t rigged high enough to steal the win, so they stopped the machines and brought in paper ballots to make up the difference and ensure Biden´s win. But there was no blue wave. Hope Trump win and their election tampering will be exposed. It is sad&shame that the Swedish media spekulerar värre än CNN to cover up the truth. Because it is not just about Biden or Trump, it is now about democracy. It is danger.

  • Henrik, du bör göra detsamma videon på engelska eftersom detta budskapet du visas i videon gäller inte bara för Sverige. Ingen poäng att dela video med mina kontakter som, i stor del, pratar ingen svenska.

    • till propagandaklipp 😂

  • Henrik, blir inte oförmågan att förstå sina motståndare lika stor hos dig som Libertarian när du blåögt anklagar de progressiva för att själva vara oförstående nog att inte se sin trångsynthet. Dessutom utifrån två skribenters tyckande, inte hela rörelsen. De skulle lika gärna kunna vara medvetna om sina tankar men stå fast vid dem lika mycket som du verkar göra vid dina. Logiken måste fungera åt båda hållen, annars är det inte logiskt.

  • För att citera Freudian Slip Production: " "Hög igenkänningsfaktor", Aftonbladet " Tackor, bockar, delar.

  • Det enda jag hör om Trump är; -He´s bad. De kan inte säga varför utan de upprepar det som ett mantra. 4 miljoner nya jobb åt befolkningen i US, 400 miljoner dollar åt att bekämpa child trafficking är i mina ögon något beundransvärt...

  • Jag vet inte hur mkt du hänger med i svängarna. Men du verkar iaf gå på medias rapportering. Media bestämmer inte vem som vinner valet. Det gör elektorerna. Och ingenting är officiellt förrän 14de december. Men i första hand så kommer valresultaten överklagas i domstolar då det har gjorts klart att det är talat om manipulation med både röster och valdatorer.

    • Henrik du är den utan tvekan den mest relevanta samhällsdebattören detta årtionde!

  • Vore bra med lite mer fakta i inläggen. Intressant att du benämner den rörelse som inte kan förstå samtiden för progressiva och inte neo-liberala då vänstern kan ibland göra exakt samma analys men beskylla -neo-liberalismen istället. De argumenterar att det snarare är neo-liberalismen oförståelse för folks kämpande som medför att de istället drar sig mot det ända alternativet med protektionismen, nationalismen som varit en viktig komponent i flera av de rörelser som du menar de progressiva är oförstående för så som Trump / Brexit etc.? Funderar på om du undviker neo- liberalism pga det känns för nära besläktat med libertarinism?

  • Fullträff Henrik

  • För er som vill förkovra er i ett intressant axplock av analysen av presidentvalet. senewss.info/slow/j9bZa7xlpce5iMw/video

  • The biggest gain for Trump he has created a movement no one can take away from him it will grow stronger in the western world as well

  • All mainstream media hyllar Biden, det mesta utav alternativ media hyllar Trump. Det här kändes som någonstans mitt emellan, där man pratar om debatten i sig, snarare än presidentkandidaterna i sig. Mycket bra jobb Henrik. Precis den sorts information jag ville ta del av.

  • It's a shit reality tv show based on a false left vs right paradigm controlled by same occupiers of America that brought us 911, devised to divide... these puppet presidents are selected not elected... talk about a waste of resources in a false broken electorial system, giving the illusion of democracy while lowering the bar for entertainment... yeah these times are changing... unfortunately for amerixa, towards belt and road.🤔

    • läkemedelsindustrin tjänar pengar på lik, dvs. dödlighet av överdos.

  • Jättebra!

  • vem styr världen -eu-rika knösar -moggan lövfen igenting bestämma över eu-lakejer till eu- får betalt för sitt arbete när avgått när reinfledt son stöttade av näringlivet direktörer märkligt korruptioner ej tidigare erkänts sannigen om världspoitiken -sverige roll i globalisering - varför är det etablissmanget som för en hat kampanj mot trump- i sverige totalt tyst om folkmakten skall utgå från folket

    • sv-roll i globaliserigen varför har inte trump startat krig -amerika först till amerika sv-är lydstat till eu-gemenskap det kan höras i dessa debbater

  • Kul att höra om svensk-medias Trump attityd! Utsätter mig inte för den så har ingen uppfattning. Men, eh... ett annat perspektiv är att en spade är en spade. Hälften av befolkningen är dummare och mindre utbildade än medianen. Något häftigt skulle vara om du gjorde en djupdykning i republikanernas valstrategier. Det hela sammantaget saknar motstycke i svensk politik. Vår "manufacturing consent" media är som en fis i världsrymden mot USAs propaganda-maskin. Absolut att demokraterna och republikanerna är för nära varandra. Dem har i princip samma ägare. senewss.info/slow/atbZaZVzeabBgcg/video

  • Mycket historia i klippet, men hade få saker med Trump att göra, inga svar på något Trumphat heller. Som vanligt plockar du en del uttalande lite här och var för att måla upp din egen bild av helheten till en sanning. Tror heller inte det är någon oförmåga att förstå sin samtid. Snarare ovilja att acceptera den, och det har vi ju haft i alla tider. Det är ju rätt naturligt att sätta sig emot hur Trump agerar. Hade gärna sett att du kommer med lite slutpoänger i dina klipp istället för att rabbla upp massa händelser och sedan klippa ihop till propagandaklipp 😂

    • @TonoTheHero Ja så funkar ju propaganda :)

    • Det anas en liten driftning från legitim kritik till bejakande av den funna målgruppen x)

    • Touché!!!

  • MICHAEL R. POMPEO: LAUNCHING THE REAGAN INSTITUTE'S CENTER FOR ReaganFoundation senewss.info/slow/Z7K7r8Rxp9Gvq5E/video The most important thing is a free and independent United States.

  • Svenskar mainstream media har lärt svenska fårskocken att hata Trump .

  • Intressant video! Jag är inte lika långt höger ut på den godtyckliga politiska skalan som du (längre, intressant nog, trodde att jag skulle bli mer höger med åren, är dock bara 26) men jag med dig i en del av ditt resonemang. Förvisso tror jag helhjärtat att en ganska stor del av USA:s befolkning verkligen är tomma i huvudet, eftersom det är en så stor geografiskt isolerad befolkning som är outbildade. Då tänker jag på 'murica, anti-vax och flat earth-typ av personer och liknande kaliber av avsaknad utbildning och missförståelse av världen. Det är bara ett faktum att man har fel bild av vad som mest representerar verkligheten om man tror jorden är platt eller tror religion har bättre svar på vetenskapliga problem än den vetenskapliga konsensus. Men - med det sagt så är givetvis inte 75 miljoner människor flat earthers. Det är ett symptom att folk röstar på någon som Trump. De ser det som pest eller kolera, det tror jag. Angående polariseringen tycker jag bara att det rent faktamässigt sett är extremt polariserat i USA. Inte så mycket att diskutera där mer än om själva innebörden av det. Men när 50% av landet avskyr den andra hälften av landet är man rent politiskt extremt bipolariserat. Men löser man dessa problem genom att vägra prata med varandra och avfärda varandra som libs och nazis? Så klart inte. Jag tror internets natur bidrar till att det blir så här, och folk bör bli medvetna om vad konfirmationsbias är för något, och hur man kan utsätta sig för andra åsikter och värderingar. Håller med om att det är vänstern som är drivande i våldsamheterna och förstörandet. Hela BLM-rörelsen är så otroligt kontraproduktiv så det är skrattretande. Försöker verkligen att förstå dem utifrån deras världsbild, men det är svårt. Särskilt de mer extrema fallen ex "Asssata's daughters". Kolla upp den rörelsen, det är skrämmande. Nej, ska sanningen fram tror jag helt enkelt inte att den representativa demokratin i den version som finns idag är något som fungerar särskilt bra. Men jag sitter knappast på några svar om hur man skulle kunna göra det bättre utan att riskera maktmissbruk. Men det är garanterat möjligt. Jag tycker vi har fått nån bild av att vårt system är det moraliskt överlägsna och enda rimliga systemet, och det stämmer knappast. Politik är svåra frågor... Jag blir så trött på allt skrik och gnäll så jag har slutat titta på nyheterna. Bor här ute i ett naturreservat i Stockholm med tänd brasa och en katt. Klarar mig utmärkt utan att läsa om toblerone-affärer och Wallström-typer som får ens topplock att spricka. Peace and love? Even if that doesn't mean acid and fucking?

  • MSM är äckligt bias när det gäller Trump. Deras hat mot honom gör mig spyfärdig.

  • Henrik du är den utan tvekan den mest relevanta samhällsdebattören detta årtionde!

  • "Syftet är inte att göra narr av Wiemanns reaktion" Ändå gör du det. Varför det?

  • Appropå "Det progressiva idealet är gott" 16:27 ... 19:35 - "De konservativa onskefullt"... SVT har i flertalet gånger benämnt Republikaner / Trumpväljare som polariserande. Man säger "Amerika är splittrat, å ena sidan har vi de väljare som röstat på Trump som polariserar och sedan så har vi de som röstat på Biden och Demokraterna."...

    • SVT förstår inte att båda sidor är lika polariserande i en demokrati. Utan polarisering finns ingen demokrati. För övrigt 19:35 slog aldrig replublikaner sönder flertalet städer efter valet 2020, inte efter Obama heller. Det gör däremot demokrater, de började till och med bråka med polisen i Washington utanför Vita huset under valnatten 2020.

  • Vill dela tre konversationer jag haft här i Hong Kong. 1. Delar lägenhet med en man, X, som betraktar Trump som en person som sprider hat, xenofobi, förvärrar situationen för alla delar i världen, som driver diktatorisk retorik och som med någon oförsumbar sannolikhet kommer försöka behålla sitt ämbete oavsett demokratisk och lagliga processer. Samtidigt kan han inte begripa att det på något sätt ska kunna ha skett fusk i valet, med anledning "Why would they cheat? It is not fair.". Givetvis så är svaret till frågon om varför någon skulle fuska att dom vill vinna. Och om Trump verkligen ska beskrivas så som X gör, då blir min fråga, "hur kan man inte fuska?" Om det är sant så verkar det nästan som att man är moraliskt obligerad att fuska för att stoppa Trump. 2. X säger att teorin kring fusk i USA-valet helt saknar bas. Inte att det är en svag bas, utan att det är baserat på INGENTING. Han gillar att kapitalisera detta. Vi började diskutera detta då han länkade till den italienska politikern han ogillar mest, som stöttar Trump. Jag vill försvara att valfusket, bara till den grad att det inte är "helt utan bas". X säger att det inte går för alla journalister och politiker är eniga om att det är baserat på INGENTING. Jag påpekar att detta inte är sant, t.ex. Trump och den italienska politikern är ju exempel på personer som inte håller med. Detta godtar inte X, för deras åsikter ska exkluderas eftersom dom är baserade på INGENTING. 3. Två amerikanska tonåringar som jag är privatlärare sa att dom inte kan begripa sig på mig som Trump-supporter och att dom tappat all respekt för mig. Deras mamma var lite mer förståelig, för hon sa "The only reason I haven't lost respect for you is because youre not an american citizen. If you had been an american citizen and you had that opinion, I could not respect that." Jag har svårt att svälja mina frustrationer kring retoriken.

  • Sionistiska Y ewtube vill ha mångfald för europa och Sverige, men inte för Israel. m.senewss.info/slow/Z9W1pZqWaNu1n7qU/video

  • Bra video som vanligt, men felen med Carl sagan tyckte jag inte passade in, den hade behövt varit mer ingående för gemene man att förstå tror jag

  • Henrik, what happened to the English version of your videos?

  • Det som inte förefaller ha sjunkit in i människors medvetande är den stora drugindustrin i USA. Inte utan att en tänker på president kandidaten när han inte kunde komma ihåg efternamnet på George, så det blev George, ....George. Vem vet... kanske var det Fentanyl George media temat som han tänkte på, eller kan det ha varit GWB han hade i tankarna och fuskvalet mot AlGore. Eftersom mer eller mindre drugberoendet har blivit så omfattande och för den delen mycket farligt vad avser den snabba beroendefrekvensen så är det klart att nuvarande POTUS är mångas fiende. Tyvärr så förefaller Sverige vara mån om att hänga med i den här industrin, medan läkemedelsindustrin tjänar pengar på lik, dvs. dödlighet av överdos.

  • Respect you much , hoping for more English episodes . Jg.

  • Mr Trump, White House forbiden.

  • Jag tackar för förklaringsmodellen och benämningen "progressiva". Hög igenkänningsfaktor om man någon gång har försökt diskutera sakligt med t ex en "progressiv" broder. När jag delat många läkares åsikter om Corona och berättat att jag är orolig för att alla alternativa tolkningar sorteras bort av Fakebook och SEnewss så fick jag till svar att han var orolig för mig...

  • Jag är väldigt förmögen att se RACISM, ISLAMOPHOBI OCH NAZISM när jag ser det, oavsett om den personen Heter Trump, SD ELLER något annat av dom högextrema partierna i Europa. :-D, och ja ni supportrar of Trump och SD , ni kan slänga hur mycket av hat ni vill mot mig men man behöver inte vara Einstein för att förstå detta.

  • Sammanfattning: Henrik förklarar hur vänstern inte förstår sina meningsmotståndare samtidigt som han tydligt helt missförstår vänstern.

  • de har fuskat fram en korruptionsbejakande pedofilt lagd president - folket behöver väl självt drabbas innan de förstår

  • exakt - pk ser ner på vanliga mänskor bakom smilen

  • Nå, det är ju långt ifrån så här enkelt att vänstern bara upplever sig som progressiv och allt måste vara så. Det finns krafter på båda kanter som matar resp grupp med idéer och filosofier. Tänker t ex på JFKs tal där han pratar om armies by night och secret societies som sedan länge hade infiltrerat våra samhällen. Det tar en stund men så småningom inser man att allt som sker på den stora politiska scenen är planerat och politikerna fungerar främst som lydiga sprattelgubbar, åker på Bilderbergmöten och får sina order och ideologiska inriktning bl a där. Belöning utlovas senare när man utfört sina andel i att förstöra landet eller skapa kaos. Inte ens Trump är nåt undantag här. Har inte sett maken till rövslickeri för staten Israel och fan själv Netanyahu. 😂

  • Du, och personer likt dig, som ställer sig upp och beskriver verkligheten som du ser den, är den svenska demokratins verkliga stöttepelare. Du gör ett bra jobb och fortsätt med ditt arbete. Vi tysta stödjer dig.

  • Det är otroligt intressant att se hur etablerad media skapat en alternativ verklighet där budskapet om trrumps ondska hamras in i varje människas medvetande man vill känna sig rättfärdig och som en bra människa utan att själva kritiskt granska budskapet som återges i media. !! Men om man har ett kritiskt tänkande och börjar granska alla dessa påståenden så rasar korthuset tämligen raskt . Ett typ exempel är detta som ständigt dragits upp i valdebatten om Herr Trump inte kan ta avstånd från nynazister och extrem högern !! !! Om men inte satt sig in i detta så vill man ju gärna tro att han vägrar göra detta och på så sätt stöttar dessa grupper ?? Men om man tittar på trumps uttalanden så kommer man fort märka att han alltid tagit offentligt avstånd från just dessa grupper och det vet chris Wallace mycket väl fast han ändå låtsas inte veta om detta !! På så sätt skapas ett felaktigt narrativ . Så här är det med de mesta som rör Donald Trump

    • Kalle Nilsson vad var de du ville ha sagt med att länka en louder with crowder Video ?? Läste du inte vad jag skrev det var hela poängen att han blir felciterad och ett falskt narrativ utmålas där han återspeglas som rasist och så vidare

  • Tack för dina analyser, de hjälper i alla fall mig att förstå mig på mina motståndare, och därför kunna förutse deras beteende, hur irrationella de nu än kan förete sig för en libertarian.

  • Vems oförmåga?

  • Bra mkt bra

  • Haha.nej Trump vinner 🇺🇸🇺🇸🇺🇸♥️♥️

  • Joe Biden är en kriminell människa.. Hela valresultatet är vad JAG kallar för VALFUSK!!! Det finns 100-tals vittnesuppgifter om valfusk, samt bevis material som bevisar att Demokraterna har fuskat i detta valet med en massa miljoner falska röster. Döda har röstat på Biden. Människor har gått till valurnan och fått veta att de redan röstat.. De som röstar på Trump, får veta att de röstat på Biden. Valobservatörer (republikanska) stängs borta/ute från omröstningen för att inte kunna bevittna fusket som Demokraterna håller på med.. Aldrig tidigare har man stoppat omröstning i flera timmar i vissa delstater.. Flera dagar i andra delstater.. Visar på valfusk.. Pennsylvania är en väldigt viktig delstat för båda kandidaterna.. Trump ledde med flera hundratusen röster och sedan helt plötsligt får Biden en massa hundratusen röster från ingenstans.. VALFUSK!!!

  • Jättebra sammanfattning

  • Lite goda nyheter här, äntligen : senewss.info/slow/na-pqbx6q53IsKo/video

  • Typiskt Aftonbladet 12:57, att vara så förbannat faktaresistent och omedvetet rasistiska när de kallar de som röstade på Trump för Voodoo-troende... Andelen Latinos och Affro-amerikaner som röstade på Trump ÖKADE 2020 jämfört 2016. Den grupp som svek Trump 2020, var vita män.

    • @Kalle Nilsson Fakta kallas det. Du kan själv kolla upp statistiken. Men eftersom du inte verkar ha koll så förstår jag att du tyckte det var... Långsökt.

  • De här reportagen är på en riktigt hög nivå.

  • 😂. Bättre att garva åt de här vänsterjönsarna än att bli upprörd över det.

  • Read the 25 illuminati goals and you will understand Trump just like Biden work for Illuminati. We are being played and only fake journalists are promoted on the internet now by google, which is directly paid by the pentagon to censor journalism.

  • Samma personer och media som hittade på att Trump konspirerade med Ryssland och "stal" valet 2016 säger nu att det är helt omöjligt att det förekommer valfusk... Nivån av hjärntvätt är skrämmande.

  • Du blir bara bättre Henrik. Det här är banne mig det bästa som har sagts om vår tokiga tid. Du är en mer polerad och lugnare Tucker Carlson, vars analyser jag anser vara de bästa i USA.

  • Trump är/gör mer än vad som möter ögat!

  • Tack Henrik. Det är en mänsklig skyldighet att lyssna på och förstå alla som inte tycker som jag. Det behöver inte betyda att jag håller med, men det finns en anledning varför vi är födda med två öron och en mun

  • blinka för guds skull

  • Nu tror ju inte jag att det slutar med Biden (eller Harris) i vita huset, men om det skulle göra det så har dom inte med sig Senaten ! Biden blir en s.k. ”lame duck” !!!

    • Tror inte ens att dom som styr Biden kan knalla in i Senaten för att säga,,, ”nu gör vi så här” !

  • Henrik Jönsson är retorikens gud!

  • Mindre överdramatiska citat på skånsk engelska och mer konstruktiv kritik, tack.

    • Håller med dig helt. Jag brukar sakna det konstruktiva i Henrik Jönssons klipp

  • Komiskt att rama in videon med Dylans The Times They Are A-Changin'. Det är vackert att du får tolka hans text som du vill och koppla ihop orden med din neo-liberala godhetssignalering bestående av osammanhängande argument som du hoppas går hem hos upprörda svenska anti-SJWs. Det blir poetiskt att se låten i sin kontext då den släpptes på Dylans mest politiska platta där han var uppsnärjd i den PROGRESSIVA Civil Rights rörelsen i 60-talets USA som stred mot ojämlikheter och fascism. Denna skiva och låt förblir blek i Dylans katalog då senare mästerverk slår bredare och djupare än den smala politiska lens som presenteras. Min rekommendation är likväl att du till nästa video använder dig av konstnärer som passar din kapitalistiska och libertarianska syn bättre. Eller så börjar du simma innan du sjunker som en sten.

  • Det finns mycket starka skäl att vara kritisk mot Donald Trumps presidentskap utan att omhulda de vänsterprogressiva ideal Du polemiserar mot.

  • m.senewss.info/slow/ZdqbjcZmbbu8g7o/video

  • Vi lever i en värld där hatet övervinner allt.. man röstade på biden endast för att man hatade trump då media drog ner honom. Idioter finns så mycket på biden exempel att han är en pedofil..

  • Men vad är det där för dumheter? Påståendet är alltså att om man bara förstår allt så blir allt dåligt bra? Och om du anser att något är dåligt så beror det på att du är dum och okunnig och inte förstår? Ja ja men det kanske är så att DU SJÄLV Inte förstår saker och ting här... Så budskapet blir alltså att om någon kommer för att bränna ner ditt hus, så blir det inte ett problem om du bara FÖRSTÅR mordbrännaren, det kanske rent av blir något positivt om du bara FÖRSTÅR mordbrännaren tillräckligt intimt och hjärtligt, du kanske rent av hjälper till att bränna upp dina prylar om du bara FÖRSTÅR vilken fin och bra ide det är. Trevligt...

    • @Kalle Nilsson Det var det dummaste och mest okunniga, Trump har ju inte gjort annat än förstört och massakrerat i hela sitt liv, läs på hur han behandlade folk som bodde vid hans Golfbana i Skottland, kunde han ha skickat dem till koncentrationsläger hade han gjort det. Att kalla Trump för mordbrännare är väldigt snällt uttryckt.

  • "Obefintliga våldsamma Trumpsupportrar"? Som till exempel den milisgrupp som planerade att kidnappa Michigans guvernör?

    • @Kalle Nilsson Vänstern står för en större del av förstörelse av egendom, men när det gäller våld riktad mot personer, så är höger-grupper överrepresenterade. Vilket beskrivs i den här rapporten: www.csis.org/analysis/escalating-terrorism-problem-united-states "In 2019, for example, right-wing extremists perpetrated nearly two-thirds of the terrorist attacks and plots in the United States, and they committed over 90 percent of the attacks and plots between January 1 and May 8, 2020. Third, although religious extremists were responsible for the most fatalities because of the 9/11 attacks, right-wing perpetrators were responsible for more than half of all annual fatalities in 14 of the 21 years during which fatal attacks occurred." "Between 1994 and 2020, there were 893 terrorist attacks and plots in the United States. Overall, right-wing terrorists perpetrated the majority-57 percent-of all attacks and plots during this period, compared to 25 percent committed by left-wing terrorists, 15 percent by religious terrorists, 3 percent by ethnonationalists, and 0.7 percent by terrorists with other motives."

    • @Astillion De är Bernie supportrar, så vänster extremister.

    • @Thomas Wilén De är definitivt högerextrimister. Men om just dessa terrorister explicit stödde Trump eller inte kan jag inte svara på. Men vad som inte går att förneka är ju att guvernör Whitmor blivit verbalt attackerad upprepade gånger av Trump personligen, och att hans supportrar hakat på detta. Och att de demonstrerat mot henne med vapen. Så att påstå att de inte är våldsamma tycker jag inte håller. Och det finns ju många fler exempel på vålsamma Trumpsupportrar. FBI lyckades till exempel nyligen stoppa en beväpnad man som hade för avsikt att avbryta rösträkningen i Pennsylvania. Och Steve Bannon blev nyligen bannad från Twitter efter att ha förseslagit att Fauci's huvud borde spetsas på en påle.

    • De var ju uttalade anarkister, så de stöder väl ingen, varken höger eller vänster

  • Finns det någon annan här som bara väntade på att Carl Sagan skulle kläcka ur sig en "Mr. Anderson..."?

  • Det som är intressant idag. Vill trump behålla makten över GOP. Vill han är det en enkel sak. rubio , cruz, bush, mcconnel och bögen lynsey graham hänger fritt inför trumps vilja. Han krossar dom lätt med stöd av sin väljarbas. Han fick två miljoner fler röster 2020 än 2016. Det ska bli intressant att följa teatern. Men minns. THE MAN styr i väst och kommer att fortsätta sin vidriga politik all over the world.

  • Henrik, du borde vara verksam i passande parti, ta makten i Sverige och bli minister. Gärna statsminister.

  • Snubblade över videon på Yuri Bezmenov, även om den är lång så borde fler se den. Den förklarar våran tid ganska väl: senewss.info/slow/jpu4rMx5q72yi6Y/video

  • Biden känns färglös i jämförelse med Trump.

  • "He who only knows his own side of the argument knows little of that"

  • Trump har ändrat Amerikansk politik för alllltid ,bara det är en vinst. New World Order "NWO" är redan i rörelse i USA ,och om Trumps supportrar glömt hur i 4år tid gått ut på att få bort Trump med alla medel ,alla MSM media mot honom inte lyckats rubba han. Att det är lugn under ytan nu är inget konstigt. Biden få be om snabb ekonomisk hämtning ,covid-19 finns tydligen inte längre när alla strömma på gatorna i Washington DC nyss .!?? Om inget allvarligt händer i USA (hoppas ej) så kommer Trumps republikaner att ta det igen om 4 år. Som sagt en rörelse är igångsatt som inte går att stoppa nu.Det finns ingen plan för Demokraterna och dom kommer misslyckas stort både ekonomiskt /opioid krisen arbeten illegala invandrare. Trump har satt sitt märke för alltid hur man behandlar korruption falska nyheter ,och få saker gjorda och stå för sina väljare. Stolt Trump väljare.

  • Kan det inte vara så att den sk ”polarisering” som allmänt anses vara så förskräcklig, kanske rentav kan vara nyttig? Nyttig för det fria samtalet. Nyttig för demokratin. Är det inte bättre att lägga fokus på Vad som sägs än Hur det sägs eller Vem som säger det?

  • Inte ens en stjärna har en på förhand given slutdestination utan är istället flera olika ibland alternativa och parallella stadier där slumpen avgör vilket stadie som kommer härnäst. Så ser jag också på politiken och samhället med den enda skillnaden mot kosmos att Här kan vi åtminstone påverka förloppet.

  • Vad inte säkert på att Biden har vunnit. Den senaste när det gäller Bidens valfusk är ett påstående av stora proportioner. Om det stämmer kommer det att skakas rejäl och många kommer att hamna i fängelse. Det handlar om en sting operation. Trump med hjälp av ärliga underrättelsetjänster påstås ha vattenstämplat valurnor omröstning med QFS- krypteringskoder . Varje legitim omröstning vattenstämplades med sådana koder. Enlig olika källor det skulle ha skickats ca 20 000 ”National Gard- trupper” till omröstningscentren i 12 olika stater. Arrestationer kommer att ske redan på måndag. Om allt stämmer kommer detta sting operation att vara är den största i Amerikas historia! Kolla på denna video och mer information på länken nedan www.bitchute.com/video/NQV0LXmYMIvY/ joannenova.com.au/2020/11/could-it-be-true-a-sting-operation-by-trump-and-intelligence-watermarked-ballots-to-catch-voter-fraud/

  • Trumpsupporters tårar är verkligen saltare än Döda Havet, men smakar ändå så jävla sött. :D

  • Som vanligt - en faktaspäckad, genomarbetad och välgenomförd video! Tack Henrik! Men jag skulle gärna vilja slippa allt blink och fladder i övergångarna mellan delarna. Varför är det för mening att skaffa utrustning för att visa HD, 4K och 8K, när redigerarna envisas med att förstöra allt med blink, fladder, repor, brus och allt annat från tidigt 1900-tal? För att inte tala om videor med 0,7 sekunders klipp! Många dokumentärer är numera omöjliga att titta på. Har allt fler redigerare koncentrationsstörningar? Så de inte klarar av vanliga rörliga bilder (film) utan måste lägga in 0,7 sekundersklipp, blink, fladder, snabba in-ut-zomningar, snabba panoreringar, några sekunders uppsnabbade sekvenser, inverteringar, vitt blink, daller ... Tänk om det fanns ett filter som plockar bort allt det där!